lauantai 29. elokuuta 2009

Lukittu huone


Nyt on Paul Austerin New York-trilogia luettu. Samoin kuin kaksi aiempaa osaa, Lukittu huone on hieno kirja. Aika veitikka tämä Auster. Kaksi ensimmäistä osaa liikkuvat jollakin hämärällä tajunnan tasolla, ja niihin verrattuna kolmannessa osassa on realistisempi ote - vai onko sittenkään?

Lukitussa huoneessa nimetön mies etsii lapsuudentoveriaan Fanshawea. Pitkään ajattelin, että tässähän on ihan itsenäinen kertomuksensa, jolla ei ole mitään tekemistä aiempien osien kanssa, mutta sitten Auster heilauttaa taiksasauvaansa, sekoittaa pakan, ja trilogian osat kytkeytyvät toisiinsa.

Mieleen tulvi kysymyksiä: Fanshawe onkin ensimmäisen osan nuori Stillman. Kolmannen osa nimetön mies on ensimmäisen osan isä, jolta etsivä Quinn suojelee Stillmania. Toisen osan Black on Fanshawe ja etsivä Blue kolmannen osan nimetön kertoja.

Menikö juttu sekaisin? Niinpä. Siksi kannattaakin lukea Austerin koko trilogia. Se kannattaa ihan varmasti.

5 kommenttia:

Tuure kirjoittaa kirjoitti...

Luin sattumuksia brooklynissä jokin aika sitten, pidin kovasti. Olen myös lukenut vaimonsa Hustvedin the sorrows of an american, ja siitäkin pidin... ajatella.

iidamari kirjoitti...

Kiitos Tuure kommentistasi. Minäkin pidin paljon Sattumuksista. Se on paras kirja, jonka olen viimeisen vuoden aikana lukenut. Pidin kovasti myös Siri Hustvedtin kirjasta Kaikki mitä rakastin, valitettavasti sen jälkeen tuo Amerikkalainen elegia oli minulle pettymys. Oletko lukenut Kaikki mitä rakastin? Jos et ole, lue ihmeessä.

Tuure kirjoittaa kirjoitti...

Kyllä minulla on tavoitettavissa kaikki mitä rakastit, ja näin vinkistä luenkin sen pian! Se on tosin englanniksi, joten saa nähdä mitä ymmärrän... :)

Reeta Karoliina kirjoitti...

Itse tykkäsin koasti "New York-trilogiasta", mutta "Sattumuksia Brooklynissä" oli kyllä vähän pettymys. Pitäisi varmaan lukea vielä lisää Austeria niin tietäisi kumman kaltaisia kirjoja hän kirjoittaa enemmän.

"Kaikki mitä rakastin" odottaa vielä tuolla hyllyssä.

Linkitin muuten blogisi omaani, toivottavasti sopii :-)

iidamari kirjoitti...

Kiitos kommentistasi Reeta Karoliina. Ja kiitos myös, että linkitit minut omaan blogiisi. Täytyypä käydä katsomassa sinun blogiasi.

Minä olen pitänyt kaikista Austereista, jotka olen lukenut. Tänään kirjoitin blogiini kirjasta Yksinäisyyden äärellä. Sen ensimmäinen osa oli upea, toinen liian vaikea minulle. Saattaisit hyvinkin pitää tästä Austerista.